Toimitussopimus 

Toimitussopimus on tärkeä sopimus liiketoiminnassa, joka suojaa molempien sopimusosapuolten oikeuksia. Toimitussopimuksen kautta molemmat osapuolet ovat tietoisia toistensa oikeuksista, velvollisuuksista ja sopimuksen rikkomisen seurauksista. 

Tässä artikkelissa kerromme, mikä on toimitussopimus, milloin se olisi hyvä tehdä ja mitä sopimusta laadittaessa tulee ottaa huomioon. 

Hankintasopimus ja toimitussopimus myyjän ja ostajan välillä.

Mitä on toimitussopimus? 

Toimitussopimus on yrityksen ja toimittajan välinen oikeudellisesti sitova sopimus, jossa toinen osapuoli sitoutuu toimittamaan tavaroita tai palveluja toiselle. Toimitussopimuksessa sovitaan kohteen toimitukseen ja kauppaan liittyvistä asioista, kuten palvelun tai tuotteen, kuten tavaran tai raaka-aineen toimituksen ehdoista. 

Toimitussopimuksessa määritellään toimitussuhteen yksityiskohtaiset ehdot, kuten toimitusaikataulu, kaupan vastuut, maksut ja muut tärkeät yksityiskohdat

Toimitussopimuksen tarkoituksena on varmistaa, että kaikki sopimuksen osapuolet ymmärtävät toimituksen yksityiskohdat ja sitoutuvat noudattamaan niitä. Toimitussopimuksen tekeminen selventää osapuolten rooleja ja vastuista, sekä vähentää myöhemmin mahdollisten epäselvyys- ja riitatilanteiden mahdollisuutta. 

Toimitussopimus vai hankintasopimus? 

Hankintasopimus on sopimus, joka tehdään tavaroiden tai palveluiden hankinnasta. Tämä sopimus määrittelee yleensä hankittavat tuotteet tai palvelut, niiden määrän, laadun, hinnan sekä toimitusehdot. 

Toimitussopimus puolestaan keskittyy enemmän siihen, miten tavarat tai palvelut toimitetaan ostajalle. Tämä sopimus voi kattaa esimerkiksi toimituksen aikataulut, logistiset järjestelyt, kuljetustavat, vastuun siirtymisen ja mahdolliset viivästysten seuraukset

Toimitussopimus voidaan luoda erikseen tai se voi toimia osana laajempaa hankintasopimusta. 

Tutustu lisää yritysten sopimuksiin verkkosivuiltamme. 

Milloin toimitussopimus tulee tehdä? 

Toimitussopimus tulee tehdä aina, kun myyjä ja ostaja sopivat tuotteen tai palvelun toimittamisesta. Sopimukset kannattaa aina tehdä kirjallisesti erityisesti silloin, kun yritys toimittaa säännöllisesti tuotteita tai palveluita toiselle osapuolelle. 

Sopimus tekeminen on erityisen tärkeää tilanteissa, joissa, toimitetaan tuote tai palvelu, joka on erityisen arvokas tai jolla on korkea riskisisältö. Myös suurissa hankinnoissa, on tärkeää huolehtia toimitussopimuksen tekemisestä. Tällaisia suuria hankintoja voivat olla esimerkiksi laitteistot, koneet ja rakennusprojektit. 

Tee kirjallinen toimitussopimus  

Toimitusten suhteen on tärkeää tehdä kirjallinen sopimus, vaikka myös suullisesti tehty sopimus on aivan yhtä pätevä sopimus. Kirjallisesti tehdyllä sopimuksella varmistetaan, että sopimuksen osapuolet ymmärtävät oikeutensa ja velvollisuutensa.

Toimitussopimuksen ehdot tulee laatia huolella ja kirjata mahdollisimman tarkasti ja kattavasti sopimukseen. Mikäli osapuolet eivät ole sopimuksessa jostain ehdosta nimenomaisesti sopineet, sopimusta täydentää tällöin tältä osin yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet, alan tapa, kauppalaki ja muu soveltuva lainsäädäntö. 

Selkeästi ja huolellisesti laadittu toimitussopimus auttaa estämään kiistoja ja väärinkäsityksiä. 

Mitä toimitussopimuksen tulisi sisältää? 

Toimitussopimuksen sisältö ja ehdot vaihtelevat riippuen toimialasta ja sopimuksen kohteena olevasta tuotteesta tai palvelusta. Alla olemme kertoneet esimerkkejä siitä, millaisia asioita toimitussopimukseen olisi hyvä ottaa mukaan. 

Sopimuksen voimassaoloaika

Toimitussopimusta laadittaessa on hyvä sopia siitä, kuinka kauan aikaa sopimus on tarkoitettu olevan voimassa. Toimitussopimus laaditaan olemaan voimassa yleensä tietyn ajan, jolloin sopimusta voidaan kutsua määräaikaiseksi sopimukseksi. 

Mikäli sopimus tehdään määräaikaiseksi, sopimukseen olisi suositeltavaa sisällyttää irtisanomislauseke. Irtisanomislauseke määrittää sen, millaisissa tilanteissa osapuoli voi irtisanoa määräaikaisen sopimuksen. Ilman irtisanomislauseketta, määräaikaista sopimusta ei saa lähtökohtaisesti irtisanoa sopimuksen voimassaoloaikana.

Sopimuksen laajuus 

Sopimuksessa tulee määritellä sopimuksen laajuus. Sopimuksessa tulee yksilöidä mitä tuotteita tai palveluita toimitussopimus kattaa ja tarvittaessa yksilöitävä toimitettavien tuotteiden määrä.

Hinta- ja maksuehdot

Toimitussopimukseen tulee sisältyä myös hinta- ja maksuehdot. Usein lyhytaikaisissa toimitussopimuksissa sovitaan kiinteästä hinnasta, kun taas pitkäaikaisissa sopimuksissa tyypillisesti sovitaan muuttuvasta hinnasta. 

Sopimuksessa tulee mainita maksujen määrät ja niiden aikataulut. Sopimuksessa olisi hyvä myös mainita ne olosuhteet, joissa asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksun suorittamisesta, esimerkiksi silloin, jos toimittaja viivästyy toimituksessaan. 

Osapuolten vastuut ja varautuminen ennakolta olosuhteiden muutoksiin

Erityisen tärkeää toimitussopimuksessa on määritellä osapuolten vastuut. Toimitussopimukseen voidaan sisällyttää vastuunrajoituslausekkeita, joilla voidaan rajoittaa tai poissulkea osapuolen vastuuta. 

Sopimukseen otetaan tyypillisesti force majeure -lauseke, jolla varaudutaan ennakolta olosuhteiden muutoksiin. Etenkin pitkäkestoisissa sopimuksissa tyypillistä on, että olosuhteet muuttuvat, jolloin niihin on tärkeää ennakolta varautua. 

Force majeure -lauseke vapauttaa osapuolen täyttämästä sopimuksen mukaista velvoitetta, jos epätavallinen tapahtuma estää suorittamasta kyseistä velvoitetta. Osapuolet voivat sopimuksessa määritellä millaisia ovat ylivoimaiset esteet. Tyypillisiä ylivoimaisia esteitä ovat tulipalot, sodat ja lakot

Toimitusaikataulu 

Olennaista toimitussopimuksessa on myös määritellä toimitusaikataulu eli milloin tuotteet tai palvelu toimitetaan. Toimitusaikataulun tulee olla selkä ja toimitustavasta tulee sopia. 

Muuta huomioitavaa

Toimitussopimukseen kuuluu olennaisesti se, että osapuolet vaihtavat puolin ja toisin luottamuksellista tietoa. Jotta luottamuksellinen tieto pysyy vain osapuolten välisenä, on jo sopimusneuvottelujen alussa hyvä tehdä salassapitosopimus. Salassapitosopimus varmistaa sen, että liikesalaisuudet pysyvät salassa ulkopuolisilta.

Sopimuksessa on myös tärkeää mainita ne olosuhteet, missä tilanteissa osapuolella on oikeus purkaa tai irtisanoa sopimus. Lisäksi sopimuksessa on hyvä ottaa kantaa siihen, missä erimielisyydet ratkaistaan. 

Tutustu myös alihankintasopimukseen

Vältä turhat riidat oikeanlaisella sopimuksella 

Sekä myyjän että ostajan kannalta on tärkeää, että toimitussopimus tehdään selkeästi ja huolellisesti. Näin myös tiedetään, mitä ehtoja sopimuksen suhteen tulee noudattaa. 

Kun sopimus saadaan kerralla tehtyä huolellisesti kaikkia osapuolia sitovasti, säästää tämä yrityksen aikaa ja rahaa välttämällä myöhemmät kiistatilanteet. Tämän vuoksi suosittelemme sopimusprosessiin otettavaksi mukaan asiantuntijan jo heti sopimusneuvotteluista lähtien. 

Yritysjuristin asiantuntijat ohjaavat yritystäsi koko sopimusprosessin läpi. Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja.

Lue seuraavaksi: Salassapitosopimus – Mitä siihen kannattaa sisällyttää?

Lue seuraavaksi: It-palveluiden IT-palveluiden sopimukset – erilaiset sopimustyypit ja sopimuksen laatiminen

Kiinnostuitko? Lähetä viesti, otamme yhteyttä.
Yhteydenotto on maksuton.

Ota yhteyttä