Käyttöomaisuuden realisointi: strateginen liiketoiminnan muutos ja verotukselliset haasteet

Käyttöomaisuuden realisointi on olennainen osa yrityksen strategista päätöksentekoa taloudellisissa haasteissa tai liiketoiminnan uudelleenjärjestelyissä. Tässä artikkelissa tarkastelemme käyttöomaisuuden realisointiprosessia, sen syitä ja seurauksia sekä huomioon otettavia verotuksellisia ja juridisia näkökohtia.

Käyttöomaisuuden realisointi on prosessi, jossa yritys myy pitkäaikaisia varojaan, kuten rakennuksia tai koneita. Käyttöomaisuuden realisointi voi olla tarpeen esimerkiksi yrityksen rahoitusvaikeuksien tai uudelleenjärjestelyn vuoksi.  

Mitä on käyttöomaisuus?  

Käyttöomaisuudella tarkoitetaan tiettyjä pysyvään käyttöön tarkoitettuja omaisuuden lajeja. Käyttöomaisuutta on tarkoitus käyttää yrityksen päivittäisessä toiminnassa, ja sen odotetaan tuottavan taloudellista hyötyä yritykselle useiden vuosien ajan. Käyttöomaisuus on siis tarkoitettu yrityksen oman toiminnan harjoittamiseen eikä sitä ole tarkoitettu luovutettavaksi. Suomessa käyttöomaisuuden käsitettä käytetään elinkeinoverotuksessa.  

Käyttöomaisuutta ovat fyysiset tai aineelliset varat, kuten rakennukset, laitteet, koneet, ajoneuvot ja maa-alueet. Käyttöomaisuuteen luetaan myös aineettomia varoja, kuten tavaramerkit, patentit ja tekijänoikeudet.  

Käyttöomaisuus voidaan jakaa kuluvaan ja kulumattomaan käyttöomaisuuteen. Tällä käyttöomaisuuden jaolla on merkitystä kirjanpidon kannalta, sillä kuluvasta käyttöomaisuudesta johtuvat kulut voidaan kirjata poistoina tuloslaskelmaan, toisin kuin kulumaton käyttöomaisuus. Yrityksen kirjanpidossa kulumaton käyttöomaisuus merkitään yrityksen omaisuutena taseeseen, eikä siitä tehdä vuosittaisia kulukirjauksia. Kuluvaa käyttöomaisuutta ovat esimerkiksi rakennukset, koneet, kalustot ja patentit. Kulumatonta käyttöomaisuutta ovat esimerkiksi arvopaperit ja maa-alueet. 

Yrityksen käyttöomaisuus esitetään yrityksen taseessa pysyvät vastaavat -kohdassa.  

Missä tilanteissa yritys realisoi käyttöomaisuuttaan?  

Käyttöomaisuutta ei ole pääsääntöisesti tarkoitettu luovutettavaksi, mutta välillä yrityksellä voi tulla eteen tilanteita, joissa sen täytyy realisoida käyttöomaisuuttaan. Yritys voi päättää realisoida käyttöomaisuutta useista eri syistä.  

Usein käyttöomaisuuden realisoinnin taustalla ovat taloudelliset haasteet. Mikäli yritys on taloudellisissa vaikeuksissa tai konkurssissa, se voi joutua myymään käyttöomaisuuttaan vähentääkseen velkojaan tai selviytyäkseen taloudellisista haasteistaan toiminnan jatkumisen turvaamiseksi. 

Aina kuitenkaan käyttöomaisuuden realisoinnin taustalla ei ole yrityksen taloudelliset haasteet. Yritys voi päättää realisoida käyttöomaisuutta myös siinä tapauksessa, jos edessä on liiketoiminnan uudelleenjärjestely, kuten toimintojen supistaminen tai liiketoimintayksiköstä luopuminen. Esimerkiksi, jos yritys lopettaa tietyn tuotantolinjan tai päättää sulkea tehtaan, on luonnollista, että yritys realisoi siihen liittyvän käyttöomaisuuden. 

Käyttöomaisuuden realisointi voi olla tarpeen myös tilanteissa, joissa yrityksellä on tarve saada rahoitusta uusiin investointeihin. Yritys voi tällöin myydä osan käyttöomaisuudestaan rahoittaakseen uusia investointeja, jotka voivat olla tärkeitä yrityksen kasvun ja kehityksen kannalta.  

Yritys voi realisoida käyttöomaisuuttaan siinäkin tapauksessa, jos kyse on käyttöomaisuuden vanhentumisesta. Yrityksellä voi esimerkiksi olla sellaista teknologiaa, jota voidaan pitää jo vanhentuneena. Tällöin yritys voi myydä nämä varat ja investoida uudempaan omaisuuteen. 

Pysyvien vastaavien suhde taseen kokonaissummaan kertoo yrityksen kyvystä reagoida ulkoisiin haasteisiin. Taseen perusteella voidaan arvioida yrityksen kykenevän reagoimaan ulkoisiin haasteisiin heikommin, jos pysyvien vastaavien osuus on suuri suhteessa taseen kokonaissummaan. Ulkoisten haasteiden yllättäessä yritys voi joutua realisoimaan käyttöomaisuuttaan, jolloin sen tulee käydä käyttöomaisuuden realisointiprosessi läpi.  

Realisointiprosessi 

Käyttöomaisuuden realisointiprosessissa tulee ottaa huomioon useita eri tekijöitä, kuten omaisuuden arvonmääritys, verotuksen huomioon ottaminen, myyntiprosessin suunnittelu ja muut oikeudelliset velvoitteet.  

Ennen kuin yritys voi myydä mitään omaisuutta, sen on määritettävä myytävän omaisuuden arvo. Tämä tarkoittaa myytävän käyttöomaisuuden nykyisen markkina-arvon selvittämistä. Arvonmäärityksen tulisi perustua objektiivisiin kriteereihin, kuten omaisuuden kuntoon, ikään ja mahdollisiin tuleviin tuottoihin, jolloin arvonmääritys voi olla haastavaa. Usein arvonmääritys voi edellyttää ulkopuolisen arvioijan, joka auttaa määrittämään käyvän markkina-arvon.  

Ennen omaisuuden myymistä, yrityksen tulee lisäksi suunnitella ja päättää, kuinka se tulee myymään käyttöomaisuuden. Vaihtoehtona voi olla, riippuen käyttöomaisuuden lajista ja tilanteesta esimerkiksi yksityinen myynti, julkinen huutokauppa tai myynti välittäjän kautta. 

Käyttöomaisuuden realisoinnilla voi olla merkittäviä veroseuraamuksia, jolloin verotus tulee ottaa huomioon jo ennen omaisuuden myyntiä. Käyttöomaisuuden käsittely verotuksessa riippuu siitä, miten alkuperäinen hankinta on kirjattu kirjanpitoon. Käyttöomaisuuden veroseuraamukset lisäksi riippuvat yrityksen verotusmuodosta sekä siitä, myydäänkö omaisuus voitolla vai tappiolla. Huomioon tulee ottaa myös mahdollinen arvonlisävero, jos myytävä käyttöomaisuus kuuluu arvonlisäverotuksen piiriin. Yleensä tämä koskee kuitenkin vain elinkeinoharjoittajien välisiä kauppoja. 

Käyttöomaisuuden realisointiprosessin keskeisin vaihe on itse omaisuuden myynti. Tämä vaihe voi sisältää tarjousprosessin sekä neuvotteluja ostajien kanssa. Lopulta, kun ostaja on löytynyt, yrityksen on laadittava ja allekirjoitettava kauppakirja, jonka jälkeen tapahtuu omistusoikeuden siirto ostajalle ja yritys saa myyntituoton.  

Lopuksi  

Käyttöomaisuuden realisointi voi tarjota yritykselle mahdollisuuden realisoida nopeasti omaisuuttaan, varsinkin jos yritys on taloudellisissa vaikeuksissa. Käyttöomaisuuden realisointi auttaa yritystä myös keskittymään ydinliiketoimintaansa ja poistamaan ylimääräisiä varoja, jotka eivät enää palvele yrityksen tavoitteita.  

Vaikka käyttöomaisuuden realisointi tarjoaa useita etuja, tulee prosessissa ottaa huomioon myös tietyt haasteet. Usein käyttöomaisuuden realisoinnin tyypillisimpiä haasteita ovat oikean myyntihinnan asettaminen, sopivan ostajan löytäminen ja ylipäätänsä myyntiprosessin hallinta. Sen lisäksi yrityksen tulee ottaa huomioon kaikki oikeudelliset ja verotukselliset asiat, jotka on hoidettava asianmukaisesti, jolloin apuna on suositeltavaa aina käyttää asiantuntijaa. 

Lue seuraavaksi: Uhkaako maksukyvyttömyys? Tunnista mahdollisuutesi

Lue seuraavaksi: Panttiomaisuuden realisointi – varmistus velkojen takaisinmaksulle

Kiinnostuitko? Lähetä viesti, otamme yhteyttä.
Yhteydenotto on maksuton.

Ota yhteyttä